torsdag 7 mars 2013

Studiebesök på Kent College - Bett2013

Kent College är en skola med elever som bor hemma och elever som bor på skolans internat. Skolan har en fullt utbyggd 1:1 miljö sedan ca 5 år. De äldre eleverna (11- 18 år) har en bärbar dator till varje elev och lärare. Skolan har  700 datorer och 3 anställda tekniker. Intressant är att höra dem beskriva precis samma problem och samma oro från lärare och föräldrar som vi möter här i Sverige när vi introducerar undervisning i 1:1-miljö.

Foto: Henrika Florén / Kent College Cantebury

Elever och hur de fungerar i relation till lärande skola och undervisning har förändrats. Något som bland annat tas upp av Don Tapscott boken Wikinomics. Hur får vi eleverna engagerade i klassrummet? Börja med målet i sikte. Men vad är då slutmålet? Det blir tydligt att mål och syfte med undervisning måste göras tydligt.  Men ett förslag är att vi helt enkelt ska starta med att låta eleverna lära sina lärare hur de vill bli undervisade. Det är ett grepp som har fungerat för dem på Kent College.

Vi får också en teknisk presentation; Kent College använder Google Apps for Education  vilket  också används av flera svenska kommunala skolor och friskolor. Skolan har också ett eget system för att kontrollera alla laptops, så de kan se och följa var en dator befinner sig och hur de används. De stänger av tillgången till program och applikationer under lektionstid. som t.ex. Skype. Överlag beskriver Kent College ett kontrollsystem som är långt mer omfattande än vad som skulle kännas acceptabelt i svensk skola.

Men trots skillnaderna i skolkultur mellan det svenska systemet och det engelska slås jag av likheterna i de processer och förändringar som är på gång. Även här på Kent College beskriver man att övergången till en digital undervisningsmiljö också förändrar undervisning och lärande. Eleverna har förändrats. De accepterar inte längre det 'gamla vanliga' sättet att undervisa. Det blir helt nödvändigt för skolor att förändra sin verksamhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar