tisdag 5 mars 2013

En skola i samtiden för framtiden med Troed Troedsson

I samband med Bettmässan fanns också många svenska namnkunniga personer i London. Jag hade förmånen att lyssna på Troed Troedsson när han föreläste, debatterade och provocerade kring skola och utbildning.

Han börjar med att ställa frågan ”Hur gör man för att se in i framtiden?” Jo man gör som meterologer. Man skapar modeller för framtiden. Det är alltså inte fråga om visioner eller vad man vill ska hända utan  modeller baserade på kända fakta och analys av dessa.

Skolans uppdrag, enligt Troedsson,  är att ge barn kompetens och utmanar och han provocerar med att definiera ‘kompetens’ som förmågan att tävla (competense - compete). Den som inte kan ‘tävla’ med sin kunskap eller sin förmåga är inte kompetent enligt hans definition. Det är ett effektivt grepp för att få publiken att vakna till.

Tidigare var kompetens det samma som kunskap och information. Men vad behöver vi ge våra barn för att de ska vara kompetenta i den framtid de ska leva och verka i? Många kommer att arbeta med uppgifter och i yrken vi inte ens kan ana idag. Kan våra svenska barn konkurrera i en framtid där det kommer råda kunskapsöverskott? Globalt sett har aldrig så många gått i skola och fått högre utbildning. Men trots att Sverige sjunker i vissa områden som matematik och läskunnighet så har vi i 11 år i rad hamnat högst i innovationsgrad inom EU. 

De kompetenser som kommer att behövas i framtiden är att kunna använda förmågor och kunnande på nya sätt. Behovet av kunskap förskjuts mot innovation, hjärna till kommunikation, det funktionella blir värderingsstyrt och specialisering ändras till  komplexitet.



Redan nu ser vi förändringar som ‘the flipped classroom’ och ‘bring your own device’. Gemensamt för den här utvecklingen är att kontrollen över utrustning och användande flyttas från organisationen till den enskilde. Wiki-leaks och the Pirate Bay är andra exempel på den här utvecklingen. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar