onsdag 6 mars 2013

Leading Learning - Bett2013

Bett 2013 gav tillfälle att lyssna till och samtala med många intressanta personer. Tricia Kelleheller  är rektor vid flickskolan Stephen Perse Foundation i Cambridge, som är en skola för barn från 5 till 18 år. 

Foto och layout: Henrika Florén


Kelleheller talar om rummets betydelse för lärande. ’Klassrum har designats för att testa elever och förvara möbler’. Skolorna är byggda för envägskommunikation, något som hon anser behöver förändras. Både klassrum och bibliotek är viktiga platser för lärande och hon återkommer till renässansens idé om rummet som en bärare av inspiration. Vi ska skapa rum som stimulerar till lärande. Hon poängterar att biblioteket ska vara en plats som inspirerar till lärande och bibliotekarier har även en viktig uppgift att hjälpa till med efterforskning och informations-inhämtande via digitala verktyg.
Det vore fel att inte ta hänsyn i skolan till den digitala revolution som pågår. Vi måste också vara medvetna om att allt som händer, det händer läraren. Vi behöver alltså stödja och utbilda skolans personal så att de kan hantera de digitala verktygen, och inte bara använda datorn som någon sort glorifierad anteckningsbok eller något annat som lika gärna kan göras med papper och penna. Vi måste lära, lära av och lära om. Det behövs ledande personer bland lärare som kan gå i bräschen och inspirera och leda kollegor att förändra undervisningen i klassrummet. Om ledningen då styr lärare för hårt hejdar man den här utvecklingen. Det tar ifrån läraren makt och kontroll över sin egen undervisningssituation.



Hon började med en fråga - "Varför måste vi förändras?". Det är en fråga som återkommer. Ett svar är att idag är våra barn och ungdomar aktiva på många arenor. Skolan är bara en av många. För att nå våra elever måste vi möta dem i den verklighet där de befinner sig.

Hon avslutar med en  följdfråga;  ‘Vad är en kreativ undervisningsmiljö’. Vad behöver vi förändra mer än rummet? Vad behöver göras i organisation, schema och skolans strukturer för att kunna förändra undervisningen?

Det är relevanta frågor för skola och utbildning styrs i stor utsträckning av strukturer som är föråldrade och det är inte en dag för sent med en omvälvande förändring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar