fredag 21 september 2012

Mer om nätbaserad utbildning - Fördjupning och exempel av Stefan Hrastinski (red.)

En uppföljare till Nätbaserad utbildning.

Denna bok är precis som titeln avslöjar en fördjupning i nätbaserad utbildning. Här delar olika personer med sig av sina erfarenheter av att bedriva nätbaserad utbildning och här finns också de senaste forskningsresultaten redovisade.
Boken har 11 kapitel och inleder med en historisk exposé. Andra kapitel tar exempelvis upp framgångsfaktorer för utbildning på nätet, handledning på nätet, sociala medier som stöd för lärande, flexibilitet och självreglerat lärande på nätet samt lärares professionella utveckling på nätet.
    I boken finns beskrivet vad som krävs för att en nätbaserad utbildning skall lyckas, både vad gäller läraren och vilka hjälpmedel som krävs. Bland annat så behandlas lärplattformar och hur de kan användas. Vilka fördelar de kan ha och vad man kan tänka på. Man får nya idéer och tankar när man läser boken, och tips om vad man kanske kan testa i sin undervisning. Vad man ska tänka på och vilka problem som kan uppstå. Man får även lite tips om lärobjekt på nätet där man kan få ännu mer inspiration eller undervisningsmaterial. Har man svårt att komma på hur man kan använda datorn som ett pedagogiskt verktyg kan man få praktiska tips i denna bok.


Boken vänder sig först och främst till lärare, studenter och andra som arbetar med nätbaserad utbildning, men jag tycker att den passar även lärare som arbetar i en ett-till-ett  miljö där man blandar ”vanlig” undervisning med nätbaserad. Och den passar alldeles utmärkt för t ex rektorer på skolor som har en ett-till-ett lösning.

För den inspirerade finns även Unga nätmiljöer - Nya villkor för samarbete och lärande, Mikael Alexandersson & Thomas Hansson (red.) Studentlitteratur (2011).
Och för mattelärare finns boken IKT i grund- och gymnasieskolans matematikundervisning av Per Jönsson & Thomas Lingefjärd, Studentlitteratur (2012).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar