fredag 7 september 2012

Nätbaserad utbildning – en introduktion av Stefan Hrastinski

Den här boken riktar sig till alla som är intresserade av nätbaserad utbildning, de som använder sig av dator teknik och Internet i sin vardagliga situation som lärare. Boken är en första introduktion i ämnet där möjligheter samt problem med nätbaserad utbildning beskrivs. I boken poängteras att tekniken inte automatiserar lärandet och därigenom skulle göra lärare överflödiga utan pekar på att teknik kan användas för att vidga möjligheterna till utbildning och lärande.
     Boken har åtta kapitel som bland annat tar upp bakgrunden till nätbaserad utbildning, att lära och samarbeta på nätet och hur man lyckas. Den är en populärvetenskaplig version av doktorsavhandlingen som Stefan Hrastinski skrivit. Hrastinski visar på ett ingående sätt att det är av största betydelse att man kombinerar olika tekniker med pedagogisk metod.
     Boken tar även upp för- och nackdelar med lärplattformar; Hur de kan användas och hur de används; Att lärplattformen kan underlätta i det administrativa arbetet om den används på rätt sätt och mer tid kan då läggas på pedagogiken.
     I boken frågas det även hur man lyckas med nätbaserad utbildning och olika personer ger sin tips och råd. Bland annat sägs att man skall fråga sig: ”Hur kan jag på bästa sätt dra nytta av nätet inom mitt ämne?” (s. 103) Ett annat råd är: ”Jag tycker att lärare först och främst måste börja med att skapa sig en förståelse av lärteorier inom området, exempelvis Howard Gardner’s (1983) teori som visar att olika människor lär sig på olika sätt. Detta ger en bra bas för att sedan kunna använda lämplig teknik.” (s.103)
    Det poängteras att det även behövs tid för att kunna och hinna utveckla och lära sig dra nytta av tekniken för att stödja elevernas lärande. Boken pekar på att den störta utmaningen inom utbildningsväsendet är inte av teknisk natur utan av pedagogisk natur.

Jag tycker att boken är väldigt bra då den poängterar att tekniken och de nya verktygen på nätet kan bidra till lärande, om de används på rätt sätt. Prioriteten skall ligga på lärande och inte på tekniken. Att det är smart användning av teknik och inte tekniken i sig som är intressant. Den påtalar även att om glappet mellan lärarens digitala kompetens och elevernas är stor kan det vara förödande.



Titlar av Howard Gardner:
Den bildade människan
Skapande genier
Så tänker barn – och så borde skolan undervisa.
De sju intelligenserna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar