tisdag 12 februari 2013

Kunskap, bibliotek och Beowulf Online

Jag vet! Jag är en nörd! Men jag kan inte undvika en känsla av lycka när biblioteken öppnar dörrarna mot webben och gör det möjligt för mig att se och läsa våra äldsta texter. Beowulfsagan är bara ett av många dokument som det inte varit möjligt för oss vanliga dödliga att se med egna ögon. Boken är en klenod, ett vördat arv som förvaras bakom lås och bom, men nu kan vem som helst se och studera texten själv. The British Library gör fler och fler av sin äldsta skrifter tillgängliga digitalt och via nätet. 




Vår kunskap vilar på många generationers axlar. Skriftspråket gjorde det möjligt för oss att förmedla tankar och idéer över avstånd både i tid och rum. Idag kan jag sitta här i mitt kök och läsa en text som skrevs för 1000 år sedan. Jag vet inte vem som skrev och det är egentligen oväsentligt. Det var en människa som jag, men som levde i en annorlunda värld. Ändå säger texten mig något. 

Skriftspråket gör att vi kan förmedla vår tankar till många fler än vi kan möta ansikte mot ansikte. Boktryckarkonsten har gjort det möjligt att massproducera och sprida texter, och nätet och webben gör det möjligt att plötsligt nå hela världen. Kunskap är inom räckhåll för fler människor i världen än någonsin tidigare, och även om jag inte tror att kunskap löser alla problem så skapar brist på kunskap problem. Och vad är min nyckel till allt detta? Jo att jag kan läsa. Så ett stilla tack till dem som gjorde det möjligt för mig att lära mig läsa när jag var barn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar