måndag 7 januari 2013

Digital kompetens

Bloggen har tagit ett juluppehåll men nu är vi tillbaka igen med tankar och tips.

Under jullovet var jag i Kina och har inte på många år varit så avskuren från mina kontaktvägar twitter och facebook. En intressant upplevelse i sig. En sak slog mig när jag rörde mig ute bland folk i Peking, både vuxna och små barn använder surfplattor överallt och hela tiden  - på restauranger, museer, historiska platser och flygplats. Mer än vad man ser i Sverige. Jag såg små barn med surfplattor lite överallt. Hur det ser ut i Kinesiska skolor har jag däremot ingen aning om, men barnen som växer upp nu får en digital kompetens med 'modersmjölken', vare sig de växer upp i Kina, Sverige eller någon annanstans.

Foto Henrika Florén: boken Unga nätmiljöer, omslagslayout av Francisco Ortega
Vi som inte är födda med datorn eller surfplattan i näven måste snabba oss på och bygga på våg digitala kompetens. I boken Unga nätmiljöer av Mikael Alexandersson & Thomas Hansson (red.) finns en digital kompetenspyramind av Rolf K Balterzen.


Många vuxna i utbildningsvärlden ligger fortfarande på de två nedersta nivåerna, dvs, grundläggande digital färdighet och digital navigeringskompetens. Vi behöver definitivt putsa på våra grundläggande digitala färdigheter så att brister här inte blir ett hinder när vi sen ska lyfta frågor om källkritik med barn och unga. För ett källkritiskt förhållningssätt är inget barnen får av sig själv genom att leka med verktygen. Däremot blir de snabba och kompetenta användare av digitala verktyg, datorer och applikationer. Pedagoger och bibliotekarier har en viktig roll att lära barn och unga att förhålla sig källkritiskt till information och för att öppna nya dörrar mot kunskap och färdigheter.

Och så läs boken! Den rekommenderas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar