torsdag 31 januari 2013

#bett2013 - Bortom horisonten

Jag började morgonen igår med att räkna ut hur jag ska ta ta mig ut till London Docklands där Bett mässan började. Men innan jag ger mig ut till Bett lyssnar jag på  Bortom Horisonten - gemensam förändring mot framtida mål med föreläsare från Didaktikcentrum. Presentationen kommer finnas på hemsidan.


Foto och montage: Henrika Florén

"Skolutveckling bygger på samarbete". De digitala verktygen öppnar upp helt nya möjligheter till samarbete. Vi måste bara använda dem. Hur skapar vi förutsättningar för att datorn ska bidra till att göra en bra skola bättre? Ja en förutsättning är att personal på alla nivåer och elever måste vet hur man kan använda digitala verktyg för att göra lärandet bättre och mer effektivt. Men det finns mängder av verktyg att välja mellan. Bra verktyg som de flesta är gratis web-verktyg. Men hur gör vi för att inte drunkna bland alla val? Vare sig man är hemma bland digitala verktyg och arbetsätt eller inte så är det viktigt at pedagogiken är i centrum, inte tekniken. 

Skolutveckling via klassrummet - Arbetet sker i och utanför klassrummet i mötet elev - lärare. Där behöver fokus ligga. Det är alltför lätt att fokus i stället hamnar på IT-struktur och lagtexter. Självklart skall all utbildning följa de lagar och regler som gäller och lika självklart är det att det behövs struktur. Men det är viktigt att strukturen är stödjande och tillåtande och inte blir ett hinder.

Och hur kan då tekniken stödja det pedagogiska arbetet och skolutvecklingen? Kommentera gärna om hur du tänker.

mer från #bett2013 kommer snart...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar