onsdag 12 december 2012

Språket i sociala medier


I dagens samhälle är det viktigt att synas, kanske framför allt som organisation och företag. Men har man ingen erfarenhet av att vara på Facebook eller Twitter kan de kännas som främmande världar. Språket i Sociala medier av Ingrid Herbert och Helena Englund Hjalmarsson, är ett bra stöd för den som vill komma igång med att använda Facebook, Twitter och andra sociala medier som Linkedin, Wikipedia, Youtube, Flickr och  Flashback. 

Den tar upp vad man bör tänka på innan man öppnar ett konto, hur man ska uttrycka sig språkligt och hur man ska tänka angående uppdateringar. Hela världen läser det du skriver!

Den är även en bra hjälp för den som redan kommit igång. Kanske ska man förändra något eller så ska man fortsätta göra precis så som man gjort. I slutet av boken finns litteraturtips för vidare läsning och även var man kan vända sig om man vill gå en kurs för att lära sig använda sociala medier. 

Boken är lättöverskådlig, med vissa humoristiska inslag som "mata inte trollen". Troll är arga ondsinta aktörer på de social medierna. 

Boken vänder sig framför allt till den som tänker sig att använda sociala medier för en myndighet eller ett företag men är matnyttig läsning även för oss 'vanliga' bloggare, twittrare etc. Läs den!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar