onsdag 5 december 2012

Kommunikation på nätet #kpn12

Seminarium kring lärande och kommunikation på nätet

En intressant dag om internetanvändning, kommunikation, källkritik, sociala medier och lärande i förändring.

Elza Dunkels, Umeå Universitet, Vad kan vi lära av ungas lärande? konstaterar att en professionalisering av läraryrket kräver digital kompetens. Läroboken representerar en antik och statisk kunskapssyn. Medan nätet (wikipeida) är en revolution inom lärandet eftersom det är helt antiauktoritärt (momentant föränderligt) och ett kollektiv lärande. Wikipedia representerar ett icke auktoritärt och normkritiskt förhållningssätt till kunskap, och är ett mer demokratiskt verktyg än en lärobok. Det blir problem när elever och studenter jobbar på ett sätt och systemet jobbar på ett annat. Utbildningssystemen examinerar fortfarande efter en 'gammal kunskapssyn' även om synen på lärandeprocessen har förändrats. Elza Dunkels kan man följa på forskningsbloggen Nätkulturer. Hon driver också projektet Net Nanny svarar på dina frågor om nätet.

Janne Elvelid, .SE Svenskarna och Internet - internetvanor och lärande, presenterade statistik över svenskars internetanvänding. Och att internet förändrar våra liv har vi väl alla märkt men forskningprojektet World Internet Project kan vara intressant att följa om man vill se hur det ser ut i andra delar av världen också. 

Stefan Hrastinski, KTH,  Från kommunikation till lärande på nätet om synkron kommunikation på nätet. Lärande sker i kommunikation och forskning visar att samarbete är centralt. Vilken teknik vi väljer påverkar vad man lär sig. Man behöver alltså styra olika typer av kommunikation för att stödja olika typer av lärande. Men en ny syn på lärande är det viktiga att man lär sig, inte när eller var eller hur det går till. I sig en utmaning för lärare och utbildningssystemet. Hrastinski tar också upp lärplattformar (t.ex Fronter och Bilda). De fungerar idag som administrationsverktyg snarare än som lärandemiljö. Men man ser en utveckling i lärplattformar mot att integrera sociala medier, wikis, bloggar, chatt och videokonferensmöjligheter.

Kristina Alexanderson .SE Källkritik på nätet/ Kommunikation på nätet - nya utmaningar för den källkritiska. "Att värdera källor handlar om att ha kunskaper." Sociala medier  bygger på social interaktion, men vad ska man tro på?  Idag gäller det att lära sig hantera digitala källor. "En bra källa är en seriös källa" fick vi 'gamlingar' lära oss i skolan men vilka färdigheter vi behöver för att kunna var källkritiska på nätet? Digitala källor är svårare att förhålla sig till än de analoga källorna. Vi måste också fundera över; vem sprider något och varför? vad sprider vi? hur sprider vi? hur vill vi sprida det? hur hanterar elever källor? vem och var har elever lärt sig källor? Kanalen formar hur vi bedömer källan, vi behöver alltså kunskap om digitala kanaler. Kristina Alexandersson skriver bloggen Kristina Alexandersons blogg - Om internet i skolan, om nätet och annat.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar